З 01 січня 2022 року змінено оподаткування виплат нерезиденту за послуги з виробництва та/або розповсюдження реклами про резидента
Законом України від 03.06.2021 року №1525-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо скасування оподаткування доходів, отриманих нерезидентами у вигляді виплати за виробництво та/або розповсюдження реклами, та удосконалення порядку оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання нерезидентами електронних послуг фізичним особам» з 01.01.2022 скасовано норму п.п. 141.4.6 ст. 141 розд. ІІІ Податкового кодексу України, якою передбачалась сплата 20 % податку на доходи нерезидента за виробництво та/або розповсюдження реклами.
Починаючи з 01 січня 2022 року такі операції оподатковуються за загальними правилами для доходів, отриманих нерезидентом, із джерелом їх походження з України, згідно з вимогами п.п.141.4.1, п.п.141.4.2 п.141.4 ст.141 ПКУ.
До 01 січня 2022 року резиденти, які здійснювали виплати нерезидентам за виробництво та/або розповсюдження реклами, під час такої виплати сплачували податок за ставкою 20 % суми таких виплат за власний рахунок.
З 01 січня 2022 року резиденти, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи виплату доходу за виробництво та/або розповсюдження реклами з джерелом його походження з України, керуються вимогами п.п.141.4.1 п. 141.4 ст. 141 ПКУ. Виплати нерезидентам за виробництво реклами можуть підпадати під визначення інших доходів від наданих послуг, переданих, виконаних, наданих резиденту від нерезидента згідно з п.п. «к» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 ПКУ. У такому випадку (якщо виплата згідно з умовами договору не підпадає під визначення інших підпунктів п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 ПКУ), зазначені виплати не є об’єктом для утримання податку на доходи нерезидента.
Додатково інформуємо, що роз’яснення з даного питання наведені в Інформаційному листі № 26 «Щодо порядку оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання нерезидентами електронних послуг фізичним особам», розміщеному на офіційному вебпорталі ДПС у рубриці «Листівки та брошури».
Використання ПРРО простіше та дешевше
Сколівська ДПІ ГУ ДПС у Львівській області інформує платників податків, що для застосування з 01 січня 2022 року реєстраторів розрахункових операцій суб’єкт господарювання за власним бажанням може вибрати класичний, або програмний РРО, в залежності від своїх потреб.
Платники податків можуть використовувати будь-який представлений на ринку програмний РРО, в залежності від своїх фінансових можливостей та функціональних потреб.
При цьому програмний РРО має беззаперечні переваги перед класичним, оскільки тут використовується безкоштовне програмне рішення від ДПС (ПРРО), яке забезпечує функціонал, що відповідає вимогам Закону про РРО.
Програмний РРО можна встановити на будь-який гаджет, який підтримує операційну систему Windows чи Android і має підключення до мережі Internet та зекономити на придбанні традиційних касових апаратів та їх обслуговуванні.
Для програмних РРО передбачено виключно онлайн реєстрацію ПРРО в контролюючому органі.
У процесі використання ПРРО передбачає онлайн передачу (отримання) даних до/від фіскального серверу контролюючого органу.
За запитом користувача в ПРРО передбачено автоматичне створення Z-звіту (періодичного звіту) засобами фіскального серверу, а передача даних до ДПС забезпечується без залучення інформаційних еквайєрів.
Здійснення попереднього програмування РРО/ПРРО та створення номенклатури товарів у фіскальній пам’яті реєстраторів не вимагається. Зазначення назви, ціни та кількості товарів (послуг) допускається в момент їх продажу.
ПРРО дозволяє працювати в режимі offline (до 36 годин поспіль та не більше 168 годин протягом календарного місяця), та надіслати до ДПС дані про здійснені розрахункові операції після завершення режиму offline.
Внесеними змінами до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» №265, зменшено вдвічі розмір штрафної санкції за торгівлю необлікованим товаром - із подвійної вартості до суми, на яку виявлено необлікований товар за цінами реалізації.
Крім того, скасовано всі штрафи за несуттєві (формальні) порушення порядку застосування РРО/ПРРО (невідповідність сум, не здійснення записів, не підклеювання чеків до КОРО.
Зміни порядку відображення податкових ставок та сум податку в чеках РРО/ПРРО при продажу тютюнових виробів
Законом України від 30.11.2021 № 1914 до Податкового Кодексу України запроваджено зміни порядку оподаткування ПДВ для операцій з постачання тютюнових виробів: встановлюється окремий порядок визначення бази оподаткування на етапі першого постачання таких товарів їх виробниками та на етапі першого постачання таких товарів суб’єктами господарювання, які пов’язані відносинами контролю з такими виробниками, а також запроваджується пільговий режим оподаткування ПДВ (звільнення) на всіх наступних етапах постачання таких товарів.
Так, статтю 189 ПКУ доповнено пунктом 189.18, відповідно до якого базою оподаткування для операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі - тютюнова продукція), для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, є максимальна роздрібна ціна таких товарів без урахування податку на додану вартість.
Встановлений пунктом 189.18 порядок визначення бази оподаткування застосовується виключно трьома категоріями платників:
-СГ - виробниками тютюнової продукції;
-СГ, які пов’язані відносинами контролю з виробниками у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - контрольовані СГ). Перелік контрольованих суб’єктів господарювання затверджується Кабінетом Міністрів України;
- імпортерами тютюнової продукції.
Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з постачання такої тютюнової продукції, але які не відносяться ні до категорії виробників тютюнових виробів, ні до категорії контрольованих СГ, ні до імпортерів такої продукції (далі – «Інші суб’єкти господарювання»), правила визначення бази оподаткування, встановлені п.189.18 ст. 189 ПКУ, не застосовують.
Для операцій з постачання тютюнової продукції, що здійснюється такими «Іншими суб’єктами господарювання», з 01 січня 2022 застосовується режим звільнення від оподаткування, встановлений п.197.27 ст.197 ПКУ, незалежно від дати придбання ними такої продукції.
Державна податкова служба України наголошує на необхідності з 01 січня 2022 року забезпечення «Іншими суб’єктами господарювання», що зареєстровані як платники ПДВ, вимог щодо відображення (при торгівлі тютюновими виробами) в розрахункових документам (чеках РРО/програмних РРО) обов’язкових реквізитів, відповідно до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зокрема:
-назва товару (послуги), вартість, літерне позначення ставки ПДВ (окреме для товарів, що звільнені від оподаткування, та окреме для товарів, що оподатковуються ПДВ) (рядок 10);
-окремим рядком літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами, що оподатковуються ПДВ, на початку рядка друкуються великі літери "ПДВ" (рядок 21).
ФОП, яка здійснює роздрібний продаж товарів в магазині розташованому на території ринку, не може бути платником ЄП першої групи
Сколівська ДПІ ГУ ДПС у Львівській області інформує платників податків, що з 01 січня 2022 року обов’язок застосування реєстраторів розрахункових операцій не поширюється на ФОП – платників єдиного податку І групи.
Нагадує, що до І групи платників єдиного податку відносяться фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Згідно з п. 1.8 Інструкції щодо заповнення форми державного статистичного спостереження № 12-торг «Про наявність і використання торгової мережі на ринках та реалізацію сільськогосподарської продукції на них», затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 26.07.2005 № 209 зі змінами та доповненнями, торгове місце – площа, відведена для розміщення необхідного для торгівлі інвентарю (вагів, лотків тощо) та здійснення продажу продукції з прилавків (столів), транспортних засобів, причепів, візків (у тому числі ручних), у контейнерах, кіосках, палатках тощо. До торгових місць на ринках не належать магазини та об’єкти ресторанного господарства.
Отже, ФОП, яка здійснює роздрібний продаж товарів в магазині, що розташований на території ринку, не може бути платником єдиного податку першої групи.
Заповнення податкової декларації платника ЄП - ФОП платниками, які протягом 2021 мали основне місце роботи
Сколівська ДПІ ГУ ДПС у Львівській області нагадує платникам податків, що 01 січня 2021 року ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» №2464 доповнено частиною шостою, відповідно до якої звільняються від сплати за себе єдиного внеску особи, які провадять незалежну професійну діяльність та фізичні особи - підприємці (далі - ФОП), які мають основне місце роботи, за місяці звітного періоду, за які роботодавцями сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі, не меншому від мінімального страхового внеску.
Зазначені особи (ФОП та особи що здійснюють НПД, які мають основне місце роботи) можуть бути платниками єдиного внеску за умови самостійного визначення бази нарахування ЄВ за місяці звітного періоду, за які роботодавцем сплачено страховий внесок за них у розмірі, меншому мінімального страхового внеску, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом №2464. Водночас, сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
З 01 січня 2022 року триває кампанія подання податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця за результатами 2021 року.
У зв’язку з цим, ФОП, які застосовують спрощену систему оподаткування, необхідно звернути увагу на такі особливості заповнення декларації, за умови наявності у них основного місця роботи:
1) ФОП, які застосовують спрощену систему оподаткування та протягом усього 2021 року мали основне місце роботи, на якому роботодавець сплачував за таку ФО щомісячно єдиний внесок у розмірі не менше мінімального страхового внеску, не заповнюють і не подають разом з декларацією додаток 1 «Відомості про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску» (далі – додаток 1);
2) ФОП, які застосовують спрощену систему оподаткування та мали основне місце роботи тільки в окремих місяцях 2021 року, на якому роботодавець сплачував за таку ФО єдиний внесок у розмірі не менше мінімального страхового внеску, або мали основне місце роботи протягом всього 2021 року, проте роботодавцем за таку ФО в усіх чи в окремих місяцях сплачувався єдиний внесок у розмірі менше мінімального страхового внеску, заповнюють і подають разом з декларацією додаток 1.
У такому випадку в додатку 1 ФОП у рядку 8 вказує період перебування на спрощеній системі оподаткування протягом року (наприклад з 01.01.2021 по 31.12.2021), а в таблиці Визначення сум нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску, у місяцях, в яких роботодавцем сплачено єдиний внесок у розмірі не менше мінімального страхового внеску в колонках «2» та «4» проставляє значення 0, а в колонці «3» розмір єдиного внеску вказується відсоток єдиного внеску, тобто значення 22.
У місяцях, в яких роботодавцем сплачено єдиний внесок у розмірі менше мінімального страхового внеску в колонках «2» та «4» ФОП визначає базу нарахування єдиного внеску та суму єдиного внеску, але не менше мінімального страхового внеску (з січня по листопад 2021 року - це 6000,00 та 1320,00 відповідно, у грудні - це 6500,00 та 1430,00 відповідно), в колонці «3» розмір єдиного внеску, тобто 22.
З 01 січня 2022 року збільшено ставки акцизного податку для спирту, з 01 березня 2022 року - для алкогольних напоїв та пива
Сколівська ДПІ ГУ ДПС у Львівській області інформує, що з 01 січня 2022 року набрали чинності зміни, внесені Законом України від 30.11. 2021 № 1914-IX до п.п.215.3.1 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) в частині збільшення ставок акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво.
Абзацом 6 пункту 1 Розділу ІІ Перехідних положень зазначеного Закону №1914 визначено, що зміни до п.п.215.3.1 п.215.3 ст.215 ПКУ, щодо ставок акцизного податку на алкогольні напої, набирають чинності з першого числа третього місяця з дня набрання чинності цим Законом.
Отже, з 01 січня 2022 року збільшені ставки акцизного податку застосовуються лише для спирту, а для алкогольних напоїв, у тому числі пива – з 01 березня 2022 року.
Виробники спирту етилового при реєстрації заявки на поповнення обсягів залишку спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, починаючи з 01.01.2022 року, застосовують ставку акцизного податку встановлену на дату реалізації спирту етилового (п. «є» п.п. 232.4.1 п. 232.4 ст. 232 ПКУ), тобто у розмірі 133,31 грн. за 1 літр 100-відс. спирту, за якою також здійснюють облік податкових пільг з операцій, що звільняються від оподаткування або оподатковується за нульовою ставкою акцизного податку.
Виробники алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий, сплачують акцизний податок або подають контролюючому органу за своїм місцезнаходженням до отримання з акцизного складу спирту етилового податковий вексель, за ставками для цієї продукції, що діють до 01 березня 2022 року.
Про запровадження Закону № 1525
Сколівська ДПІ ГУ ДПС у Львівській області повідомляє, що запровадження Закону України від 03.06.2021 № 1525-ІХ забезпечує єдиний підхід та справедливі умови оподаткування для національних та міжнародних компаній нерезидентів, які надають електронні послуги на території України, та створення сприятливих умов ефективного та необтяжливого адміністрування для бізнесу й держави процедур, пов’язаних зі сплатою податку.
Законом № 1525 доповнено Податковий кодекс України (далі – Кодекс) нормами, згідно з якими з 01.01.2022 скасовується положення щодо оподаткування доходів, отриманих нерезидентами у вигляді виплати за виробництво та/або розповсюдження реклами, та нормами щодо удосконалення порядку оподаткування ПДВ операцій з постачання нерезидентами електронних послуг фізичним особам, у тому числі фізичним особам – підприємцям, зокрема:
з 01.01.2022 виключається норма Кодексу, згідно з якою резиденти при виплаті нерезидентам доходу за виробництво та/або розповсюдження реклами повинні сплачувати податок за ставкою 20 відсотків суми таких виплат за власний рахунок;
визначено чіткий перелік електронних послуг;
визначено спрощену процедуру реєстрації платника ПДВ для постачальників – нерезидентів, що здійснюється віддалено за заявою в електронній формі, яка подається через спеціальне портальне рішення для користувачів нерезидентів (VAT-office нерезидента – постачальника електронних послуг);
встановлено правила визначення місця постачання електронних послуг (B2C);
визначено форми та порядок надсилання податкового повідомлення нерезиденту та скарги на рішення контролюючого органу;
визначено правила податкового обліку з ПДВ для нерезидентів, які постачають фізичним особам електронні послуги, місце постачання яких розташовано на митній території України (подання звітності, нарахування та сплата податку тощо);
звільнено особу – нерезидента від обов’язку складати та реєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних;
встановлено поквартальне подання особами – нерезидентами до ДПС податкової декларації з ПДВ за спрощеною формою;
передбачено сплату податкового зобов’язання особою – нерезидентом в іноземній валюті (євро або долар США).